4 redenen waarom elke avond je voeten (laten) masseren een goed idee is.

4 redenen waarom elke avond je voeten (laten) masseren een goed idee is.

Of je nu de volle 10.000 stappen per dag doet of net niet, je voeten dragen je de hele dag. Toch verwaarlozen we ze te vaak. Wanneer was de laatste keer dat jij naar de pedicure bent geweest? Wanneer was de laatste keer dat jij een voetmassage hebt gekregen? Onze agenda staat zo vol dat onze voeten wel het laatste is waar we vaak aan denken. Toch is het echt wel nuttig om je voeten elke dag een vijftal minuten aandacht te geven en jezelf een kleine voetmassage te geven… 

De afgelopen jaren, zelfs decennia, werd er tal van onderzoek verricht naar voetmassages en de impact ervan op ons lichaam en onze geest. Daaruit bleek dat bijvoorbeeld voetreflexologie mensen kan bijstaan in de behandeling van chronische ziekten, burn-out kanker en zelfs hartaandoeningen, als complementaire therapie.

Je hoeft niet meteen een afspraak voetreflexologie te boeken om te genieten van de voordelen van goed voor je voeten zorgen. Jezelf elke dag 10 tot 15 minuten een voetmassage geven is al voldoende. Misschien kan je zelfs je partner overhalen om jou een voetmassage te geven? En dat kan gewoon terwijl je Netflix aan het kijken bent of muziek luistert. 

In ieder geval, dit is waarom je dit zeker eens zou kunnen overwegen: 

Het helpt om voetletsels te voorkomen

Je kent het wel. Je loopt (jezelf voorbij) doorheen het huis en opeens sla je je voet om, krijg je opeens een kramp. Door elke avond kort je voeten te (laten) masseren, versterk je de spieren in je voet en je enkel. Het resultaat: minder kans op deze letsels. 

Volgende oefening helpt ook: Beweeg je voet zachtjes in cirkelvormige bewegingen. Maak 10x een cirkel in de ene richting en doe dan hetzelfde. Doe dat aan beide kanten. Extra goede oefening voor je voet- en enkelspieren. 

Het verlaagt je bloeddruk

Elke dag je voeten masseren stimuleert de doorbloeding en kan ook helpen met je bloeddruk te verlagen. Meer en meer mensen hebben te kampen met een te hoge bloeddruk door stress, voedingspatronen en tal van andere oorzaken. Tijdens een Amerikaans onderzoek (University of Miami) kregen patiënten met dementie minstens 3x per week een voetmassage van 10 minuten. De resultaten zijn veelbelovend: hun gemoed werd er beter op, ze hadden minder angstaanvallen en hun gemeten bloeddruk was lager. En dat brengt ons gelijk bij punt 3. 

Het verlaagt stress-, angstaanvallen en depressieve gevoelens

Er werd al veel onderzoek verricht naar voetreflexologie en meerbepaald naar het effect van voetreflexologie bij stress, paniekaanvallen en bij depressieve gedachten. Ook hier is gebleken dat regelmatig korte voetmassages, en voetreflexologie sessies, stress gevoelig verlaagt, tijdens en na de sessies. 

Bij pijnpatiënten zorgde de extra rust ook voor minder pijnklachten. In een andere studie, ondervonden kankerpatiënten meer rust en minder stress tijdens hun behandeling, waardoor ze zich comfortabeler voelden tijdens deze zware beproeving. 

Ook in de menopauze kunnen vrouwen meer stress, angst, paniek en depressieve gedachten ervaren. Ook daar, zowel pre, tijdens als postmenopauze bracht reflexologie en voetmassage hier soelaas. 

Voeten masseren verbindt mensen

Dit vind ik persoonlijk een van de mooiste effecten van een voetmassage. Elkaars voeten masseren, of het nu bij je partner of kinderen is, zorgt voor een sterkere band. Dit is een punt dat ik ook altijd benadruk tijdens de workshops babyreflexologie voor ouders. 

Dit is ook het geval bij partners. Voeten masseren is een makkelijke, gratis manier om jouw liefde en affectie te tonen. Bovendien zitten er op de voeten ook erogene zones, dus je kan er ook passie mee laten opflakkeren.

Have fun en doe er je voordeel mee.

Terug naar blog